Nynas nordligaste bitumenanlänning 

En av hyresgästerna i Umeå Hamn är Nynas AB. Företaget tillverkar bitumen som bland annat används i asfalt. Depån i Holmsund är Nynas nordligast belägna bitumenanläggning i Sverige. Verksamheten omfattar lagring, blandning och tillverkning av bitumenprodukter.

Jörgen Berglund Nynas

Under högsäsong har de anställda fullt upp – då vägbyggare efterfrågar bitumen på löpande band. Företaget levererar till asfaltanläggningar i norra Sverige och i Norge. Exempel på kunder är PEAB, NCC, Skanska, Lemminkäinen och Svevia.
När anläggningen kom till Holmsund 2009 producerades endast 570 ton. Sedan dess har efterfrågan ökat avsevärt.
– I dagsläget är vi två heltidsanställda och en säsongsanställd. Våra toppar är i juni och september. På grund av tidskänsliga projekt, många olika produkter och långa avstånd krävs mycket logistik, säger Jörgen Berglund, depåchef på Nynas sedan nio år tillbaka.

Jämna start- och landningsbanor

Asfalt består i huvudsak av stenmaterial samt ungefär 5 procent bitumen. Trots den låga halten är bituminet minst lika viktigt som stenmaterialet för asfaltens prestanda.
Från Holmsund levereras både vanlig och polymermodifierad bitumen (PMB). Produkterna förvaras i cisterner i varierande storlekar. PMB används sedan länge bland annat i hamnar och på flygfält där belastningarna är extrema.
– Flygplan landar ju på i princip samma ställe varje gång. En stabil asfaltsbeläggning gör att det inte blir spårbildning, på så vis håller start- och landningsbanorna längre.
Polymermodifierat bitumen används även på platser med mycket trafik som i rondeller och vid busshållplatser.

Hur går det till att producera PMB?

– Det är rymdteknik, säger Jörgen Berglund och skrattar:
– Själva bituminet produceras på något av Nynas raffinaderier. PMB framställs genom att man blandar i en specialanpassad polymer. Det är viktigt att polymeren skapar ett nätverk i bituminet eftersom det är det som ger PMB dess styrka. Detta sker genom att produkten får mogna i ett dygn.
Den som hanterar bitumen måste tänka på att skydda sig.
– Att få varm bitumen på kroppen kan ge brännskador. Vi har därför på oss heltäckande skyddsklädsel, säger han.
Just säkerheten är något som prioriteras mycket högt hos Nynas, för att förebygga olyckor och skapa en trygg och säker arbetsplats.
– Förra året byggde vi om lastplatserna. Istället för att stå på tankbilen och lasta står man nu i en kur vid sidan om.

Vad gör ni under vinterhalvåret?

– Vi håller öppet från första maj till allhelgonahelgen. Den övriga tiden planerar vi inför nästa säsong och så gör vi en del underhåll.
Något säger mig att det borde vara ett ”kladdigt” jobb att producera bitumen?
– Visst är det kletigt, därför är det viktigt att hantera materialet på rätt sätt. Men man ska också veta att bitumen som svalnat är hårt och därför mycket lätt att ta hand om, säger Jörgen Berglund.

Nynas AB

Startade: 1928
Antal anställda: Ca: 1 000
Omsättning per år: Omkring 16 miljarder kr
Huvudkontor: Stockholm.


NYNAS i UMEÅ HAMN

Gör:
Lagrar och tillverkar bitumenprodukter
Öppnade: 2009
Antal anställda: 3
Webbplats: www.nynas.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Nynas anläggning